A A A

 

Acțiunile MSMPS în lupta cu COVID-19

 

Infecția COVID-19 reprezintă o provocare globală, având consecințe grave cu impact medical, social și economic major în toate țările de pe globul pământesc. Republica Moldova nu este o excepție, iar odată cu apariția acestui virus pentru prima dată în China, țara noastră a întreprins măsuri imediate de pregătire și control a infecției COVID-19.  Instruirea lucrătorilor medicali, asigurarea cu echipamente de protecție și medicamente, crearea Centrului de triere COVID-19, pregătirea instituțiilor spitalicești, lansarea Liniei Verzi pentru informarea oamenilor și a activităților de informare și comunicare a populației sunt câteva dintre acțiunile desfășurate de autorități de la declanșarea epidemiei de coronavirus. În această perioadă, Ministerul Sănătății, Muncii și Protecției Sociale (MSMPS) a lansat și mecanismul de tratament la domiciliu pentru pacienții cu forme ușoare de boală. Toate acțiunile s-au regăsit într-un raport amplu al MSMPS.  

 

 

 

SĂNĂTATE PUBLICĂ 

 

• La 24 februarie 2020 a fost declarat Cod Galben de alertă la nivel național.

 

• La 8 martie a fost instituit gradul de alertă Cod Portocaliu la nivel național.

 

• La 13 martie a fost constatat gradul de alertă Cod Roșu la nivel național.

 

• La 17 martie 2020 a fost declarată Stare de urgență pe întreg teritoriul Republicii Moldova, pentru 60 zile, în perioada 17 martie - 15 mai 2020.

 

• Specialiștii ANSP au organizat o serie de instruiri cu angajații serviciilor de la punctele de trecere a frontierei în scopul sporirii vigilenței în aplicarea măsurilor de precauție, utilizarea echipamentului de protecție și depistarea precoce a potențialilor bolnavi de COVID-19.

 

• A fost actualizat Planul național de pregătire și răspuns la infecția cu coronavirus de tip nou (COVID-19), în colaborare cu OMS, ce include obiectivele și acțiunile de răspuns, precum și structura, autoritățile și responsabilitățile pentru a asigura un răspuns sistematic, coordonat și eficient.

 

• Comisia pentru Situații Excepționale a Republicii Moldova a fost împuternicită cu competența de a întreprinde toate măsurile necesare prin deciziile luate în vederea prevenirii, diminuării și lichidării consecințelor pandemiei de coronavirus (COVID-19).

 

 

 

• Pe perioada de activitate, Comisia a adoptat mai multe dispoziții prin care a intervenit cu reglementări necesare în mai multe domenii de activitate, precum ar fi cel al sănătății, social, economic, muncii, fiscal, vamal etc. în special:

 

- au fost suspendate toate zborurile regulate din/către Republica Moldova, cu excepția zborurilor charter. Pentru trecerile de teren, în coordonare cu omologii ucraineni și români, numai 17 din 81 de puncte de intrare au rămas deschise (11 cu Ucraina și 6 cu România);

 

- screening-ul de intrare (măsurarea temperaturii și completarea fișei epidemiologice) cu informarea călătorilor despre necesitatea de a sta în autoizolare timp de 14 zile;

 

- transportul internațional a fost suspendat începând cu 10 martie, transportul public în zonele urbane este restricționat timp de câteva ore în zilele lucrătoare și în week-end;

 

- interdicția generală a evenimentelor publice și a întrunirilor cu peste 50 de persoane; 

 

- procesul de studii în incinta instituțiilor de învățământ a fost sistat, fiind instituit modul de învățare la distanță; 

 

- facilitățile de agrement (săli de sport, centre sportive, piscine, săli de fitness, teatre, cinematografe, săli de concerte, muzee, centre comerciale, restaurante și baruri) au fost închise începând cu 13 martie; 

 

- angajatorii au revizuit programul de lucru și au organizat modul de muncă la domiciliu;

 

- începând cu 25 martie, persoanelor în etate ( peste 63 de ani) li s-a recomandat să nu iasă din casă fără necesități stringente (cumpărături de produse alimentare sau medicamente);

 

- a fost sistată activitatea unităților comerciale cu amănuntul, cu excepția unităților de comercializare a produselor alimentare, a produselor farmaceutice și a produselor petroliere, activitatea piețelor comerciale, centrelor de reabilitare/recuperare, inclusiv balneo-sanatoriale, unităților de alimentație publică, în localurile și în spațiile amenajate/autorizate ale acestora, cu excepția activităților de preparare și distribuire a produselor în regim catering; 

 

- a fost suspendată, pe perioada stării de urgență, prestarea serviciilor de coafură şi altor activităţi de înfrumuseţare;

 

- a fost interzisă, începând cu data de 25 martie 2020, aflarea persoanelor în spații publice: parcuri, păduri, terenuri de joacă, terenuri sportive, zone de agrement; 

 

- începând cu 27 martie, noile cerințe de distanță au permis până la trei persoane să fie împreună în spațiile publice și doar două persoane să călătorească împreună în mașini. 

 

 

 

 

ASISTENȚA MEDICALĂ PRIMARĂ 

 

• A fost minimalizat numărul de vizite și direcționat fluxul de pacienți în instituția medico-sanitară prin supravegherea persoanelor aflate în carantină la telefon de către medicii de familie, revizuirea, la necesitate, cu amânare, a vizitelor cu scop profilactic și celor programate cu scop de supraveghere a maladiilor cronice, suspendarea activităților de imunizare.

 

• A fost asigurată prescrierea medicamentelor compensate pentru perioada maximă, conform prevederilor actelor normative (3 luni), instruirea suplimentară a pacienților cu maladii cronice privind controlul tensiunii arteriale și a glicemiei în condiții de domiciliu.

 

• În instituțiile medicale primare a fost asigurată primirea pacienților cu infecții virale respiratorii de către medicii de familie, indiferent pe lista căruia sunt înregistrați.

 

• A fost asigurată acordarea asistenței medicale elevilor/studenților reveniți la domiciliu în perioada de sistare a procesului educațional, conform locului de trai a părinților, indiferent pe lista cărui medic de familie sunt înregistrați.

 

• În instituțiile medico-sanitare AMP au fost organizate puncte/zone de triaj dotate cu cele necesare în fiecare instituție medico-sanitară primară, la intrarea în fiecare edificiu al instituției, înainte de orice zonă de așteptare, pentru a realiza screening-ul pacienților, prin efectuarea termometriei (digitale) și anchetării epidemiologice în baza definiției de caz standard, aprobate de MSMPS.

 

• În zona de așteptare a pacienților este asigurată prezența persoanei responsabile, care organizează fluidizarea fluxului de pacienți pentru a evita aglomerația la un singur cabinet. Specialistul responsabil identifică persoanele cu simptome de boală respiratorie și asigură izolarea la sursă și urgentarea primirii de către medic pentru a evita aflarea acestuia un timp îndelungat, inclusiv să-i ofere o mască chirurgicală.

 

• În instituțiile medicale primare sunt stabilite traseele epidemiologice, care asigură delimitarea strictă a zonei de așteptare și a zonei de izolare la sursă pentru cazurile suspecte la COVID-19, unde se află persoana suspectă cu minimalizarea fluxului de mișcare/deplasare a suspectului, asigurarea ne-intersectării fluxului altor pacienți, vizitatori, însoțitori sau personal medical până la preluarea acesteia de către serviciul de asistență medicală urgentă prespitalicească. După transportarea sursei este asigurată dezinfecția finală a spațiilor de izolare a cazurilor suspecte/confirmate de COVID-19.

 

• Instituțiile medicale primare asigură gestionarea deșeurilor rezultate din activitatea medicală, inclusiv a deșeurilor infecțioase (tipul 18 01 03*), la care se referă și echipamentul personal de protecție de unică folosință utilizat în COVID-19, conform Regulamentului sanitar privind gestionarea deșeurilor rezultate din activitatea medicală, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 696/2018.

 

• Pentru personalul medical din AMP a fost organizate mai multe instruiri privind utilizarea corectă a echipamentul personal de protecție, inclusiv în COVID-19.

 

 

 

• Instituțiile medicale primare monitorizează lucrătorii medicali care au contactat cu pacienți confirmați cu COVID-19 conform algoritmului pentru contactați cu risc sporit, aplică prevederile Instrucțiunii privind măsurile de prevenire și control a COVID-I9, cu respectarea cerințelor privind echipamentele de protecție în funcție de riscul evaluat.

 

• Se acordă prioritate gravidelor și copiilor în primul an de viață, prin supravegherea cu vigilență sporită, în special a celor din grupurile de risc medical și social.

 

• Asistența medicală stomatologică programată a fost sistată, atât în cadrul instituțiilor publice, cât și private.

 

• La etapa de răspândire comunitară a infecției cu coronavirus de tip nou,  persoanele cu formele ușoare ale bolii sunt testați și tratați la domiciliu, sub supravegherea medicului de familie.

 

• Pentru cazurile ușoare, care nu pot fi izolate la domiciliu, a fost identificată o instituție (Sanatoriul Constructorul), care a fost reprofilat, iar pacienții rămân până la dispariția simptomelor lor și până la teste de laborator negative la COVID-19. Totodată, pacienții cu boală critică și gravă și cei cu forma ușoară a bolii și risc de rezultat prost sunt internați conform criteriilor stabilite în protocoalele clinice.

 

 

 

• A fost aprobată Instrucțiunea privind prelevarea, păstrarea și transportarea probelor biologice pentru confirmarea infecției COVID-19 la persoanele încadrate în tratament la domiciliu. La nivel de Centru de Sănătate raional/AMT au fost create echipe mobile, bine instruite și dotate cu echipament de protecție care se utilizează de spitalele din prima linie (respiratoare, viziere/ochelari, mănuși, costume/halate de protecție).

 

• Instituțiile medico-sanitare din asistența medicală primară monitorizează zilnic prin telefon starea sănătății persoanelor cu forme ușoare cu coronavirus de tip nou, încadrate în tratament la domiciliu, selectează persoanele care necesită tratament în condiții de staționar și la necesitate, organizează spitalizarea acestora. 

 

 

 ASITENȚA MEDICALĂ SPITALICEASCĂ

 

• Sistarea temporară a serviciilor programate, fiind realizate doare intervențiile de urgență medicală.

 

• Implementarea principiului de organizare a activității medicale în ture, cu formarea echipelor de rezervă.

 

• Organizarea transportării pentru lucrătorii medicali din cadrul IMSP spitalicești.

 

• Asigurarea facilităților de cazare pentru lucrătorii medicali din cadrul IMSP spitalicești.

 

• Lansarea apelului către USMF „N. Testemițanu” și colegiile de medicină, cu detașarea voluntarilor în cadrul ANSP pentru Centrul COVID-19.

 

• Concentrarea rezidenților USMF la specialitatea TI de la Institutul Oncologic la SCR.

 

• Detașarea medicilor infecționiști din cadrul Asociațiilor Medicale Teritoriale la spitalele clinice din municipiul Chișinău, implicate în gestionarea cazurilor COVID.

 

• Motivarea personalului, prin stabilirea unui indicator de performanță nou.

 

 

• Instruirea medicilor non-infecționiști în Managementul clinic COVID-19 și a medicilor de profil chirurgical, în Managementul pacienților critici, cu implicarea experților OMS și specialiștilor din cadrul ANSP și USMF. Au fost organizate 49 de sesiuni de instruire în domeniul prevenirii și controlului infecțiilor, precum și gestionarea cazurilor clinice pentru manageri, personal medical (medici, asistenți medicali) și personal non-medical din primele spitale COVID-19: 6 instituții desemnate la prima etapă pentru adulți și copii, spitalele municipale din Chișinău, care au deschis secții suplimentare COVID-19, personalul din toate cele 7 spitale regionale și 28 de spitale raionale.

 

• Au fost aprobate Protocolul clinic național provizoriu „Infecția cu coronavirus de tip nou (COVID-19)” (Ordinul nr. 336/2020) și Ghidul practic „Managementul complicațiilor severe cauzate de infecția provocată de coronavirus (COVID-19)”, (Ordinul nr. 326/2020).

 

• Au fost organizate o serie de ateliere de lucru cu participarea experților internaționali OMS și naționali, privind măsurile de control și răspuns în infecția COVID-19 în cadrul IMS publice și private, instituțiile rezidențiale cu îngrijiri pe termen lung, Administrația Națională a Penitenciarelor. În cadrul atelierelor au fost instruiți lucrători medicali (medici, asistente medicale, infirmiere), personal auxiliar (bufetiere, brancardieri, ingineri, șoferi), asistenți sociali și îngrijitori, gardieni și alt personal din cadrul penitenciarelor.

 

• Au fost efectuate o serie de instruiri cu privire la prevenirea și controlul infecțiilor, utilizarea corectă a EPP, gestionarea deșeurilor biologice medicale, gestionarea cazurilor, precum și comunicarea cu cazuri suspecte și contacte pentru tot personalul de la: serviciul de ambulanță, serviciile de sănătate prietenoase pentru tineri, centrul de triaj COVID, centrele de îngrijire perinatală, spitalele psihiatrice, serviciile comunitare de sănătate mintală, instituțiile de îngrijire de lungă durată, facilitățile rezidențiale de îngrijire socială.

 

• Au fost instruiți: profesioniștii care lucrează în unitățile de terapie intensivă, farmaciștii, stomatologii, epidemiologii, studenții voluntari care contactau cazurile suspectate, profesioniștii din cadrul serviciului criminalistic și al personalului penitenciar.

 

• În colaborare cu OMS, MSMPS a organizat instruiri privind îngrijirile clinice: oxigenoterapie pentru cazuri severe și critice la adulți și copii, îngrijirea copilului (pe baza ghidului IMCI și OMS/UNICEF privind îngrijirea copilului în timpul COVID) și vaccinarea în timpul epidemiei COVID-19, algoritmi de sesizare și tratament pentru persoanele cu probleme de sănătate mintală, algoritmi de intervenție psihologică și suport pentru lucrătorii medicali incluși în răspunsul COVID-19 (instruire pentru psihologi și psihiatri dislocați în spitalele COVID-19), cu instrucțiuni clare pentru echipele psihologice, protocolul privind tratamentul la domiciliu pentru cazurile ușoare, pentru toate serviciile de sănătate, inclusiv pentru facilitățile de sănătate mintală și penitenciare, un protocol provizoriu privind managementul clinic al cazurilor moderate, severe și critice.

 

 

MEDICAMENTE ȘI DISPOZITIVE MEDICALE 

 

• Au fost organizate instruiri online și instrucțiuni pentru farmaciști cu privire la implementarea prevederilor Protocolului clinic standardizat pentru medicii de familie – „Infecția cu coronavirus tip nou (COVID-19)”.

 

• Pentru asigurarea continuității tratamentului pacienților au fost realizate acțiuni pentru deblocarea importurilor de medicamente, în colaborare cu Ministerul Afacerilor Externe și Integrării Europene al Republicii Moldova, Ministerul Sănătății și Ministerul Afacerilor Interne din România.

 

• Pentru identificarea posibilităților de donație sau achiziție a medicamentelor au fost operate mai multe acțiuni (demersuri, negocieri, acorduri), pentru asigurarea cu medicamente, precum: Lopinavir+Ritonavir, Hidroxiclorochina, Tocilizumab, Favipiravir, Remdesivir, Sandoglobulin.

 

 

 

 

• De comun cu partenerii de dezvoltare (OMS, Banca Mondială, Fondul Global, CEB, SDC, UNICEF, PNUD etc.) au fost evaluate și solicitate necesitățile de medicamente, dispozitive medicale și echipamente de protecție pentru întreg sistemul de sănătate.

 

• Cu suportul Ambasadelor acreditate în Republica Moldova și a Ambasadelor Republicii Moldova în alte țări, au fost facilitate și oferite donații și achiziții de dispozitive medicale și echipamente de protecție din mai multe țări (China, Federația Rusă, România, Polonia, Germania etc.).

 

• Au fost oferite alte donații din partea unor asociații, agenți economici, persoane fizice din țară și de peste hotare.

 

• Prin Dispozițiile Comisiei Situații Excepționale, în scopul facilitării procesului de achiziții, au fost prelungite contractele de achiziții existente sau efectuarea procedurilor de achiziții prin contracte de valoare mică, pentru medicamente, dispozitive medicale și echipamente de protecție. A fost majorată valoarea contractelor de achiziții de valoare mică, de la 200.000 la 800.000 lei (fără TVA). Toate contractele de achiziții încheiate de IMSP sunt publicate pe pagina web a CAPCS.

 

• În scopul asigurării IMSP cu EPP, începând cu luna martie, au fost achiziționate centralizat, echipamente de protecție: măști medicale – 250.000, mănuși nesterile din latex – 528.000 de unități și mănuși nesterile din nitril – 106.400 de unități, ecrane de protecție (viziere) – 200.000 de unități și respiratoare cu filtru N95/FFP2 – 500.000 de unități, combinezoane de protecție -31.320 de unități. De asemenea, au fost achiziționate 80.000 teste pentru depistarea infecției COVID-19. 

 

Informațiile detaliate despre achiziții, donații și repartizări pot fi găsite aici: 

 

     Achiziții - https://bit.ly/2yEeuRu 

 

     Donații - https://bit.ly/3er88UN 

 

     Distribuiri - https://bit.ly/2M8pJES 

 

 

CAMPANIA NAȚIONALĂ DE COMUNICARE 

 

• Crearea, la 26 februarie, la nivelul Ministerului Sănătății, Muncii și Protecției Sociale a Grupului național de comunicare a riscurilor în sănătate publică, din care fac parte responsabilii de comunicare din cadrul tuturor instituțiilor publice cheie, cu scopul de a coordona activitățile și mesajele de comunicare. Totodată, a fost creat și un Task Force în comunicare, la nivelul instituțiilor-cheie și Organizației Mondiale a Sănătății, UNICEF Moldova, ONU Moldova, care a lucrat zilnic, ca Grup național de comunicare.

 

• Elaborarea materialelor informative (pliante, postere, stickere) despre metodele de prevenire, autoizolare, metodele de apelare a medicului de familie în limbile română, rusă,  găgăuză, ucraineană, romani. Distribuția acestora în locurile publice, inclusiv biserici, transport public. 

 

 

• Elaborarea și difuzarea a 7 spoturi radio, în limbile română și rusă, care conţin anunțuri de interes public, privind măsurile de protecție (respectarea distanței sociale, regulile de igienă și eticheta tusei, promvarea mesajului „Stai acasă”, mesaje dedicate persoanelor cu boli cronice și în vârstă).

 

• Elaborarea unui spot audio de anunțare a pericolului de coronavirus, difuzat prin intermediul mașinilor de poliție. Acțiunea a fost realizată în toate localitățile țării prin intermediul Ministerului Afacerilor Interne.

 

• Ajustarea și distribuția unui spot video privind spălarea corectă a mâinilor.

 

• Elaborarea infograficelor, a vizualurilor pentru rețelele de socializare, inclusiv privind statistica îmbolnăvirilor zilnice.

 

 

 

• Elaborarea cartoanelor/vizualurilor cu diverse mesaje-cheie.

 

• Lansarea sub-campaniei “STAI ACASĂ!” pe rețelele de socializate, radio, TV și outdoor (billboarduri), providerii de TV (mesaje în rețea) videografice, visuals, spot audio.

 

• Lansarea softului de prezentare, în regim online, a datelor statistice privind COVID-19 în Republica Moldova.

 

• Realizarea istoriilor foto cu lucrătorii medicali din prima linie (Clinica pentru copii „Emilian Coțaga”, Spitalul de Boli Infecțioase „Toma Ciorbă”, Serviciul de Urgență, Spitalul Clinic Republican), lucrătorii de la Linia verde, voluntarii din cadrul USMF „N. Testemițanu”.

 

• Implementarea sub-campaniei “SĂRBĂTORIM PAȘTELE ACASĂ, ÎN SIGURANȚĂ!” prin: elaborare mesaje, vizualuri, videografică, audio.

 

• Elaborarea spoturilor video animate despre regulile generale de igienă zilnică, videografice privind denunțul încălcărilor interdicțiilor impuse de Comisia Situații Excepționale  la Serviciul 112 și un spot video grafic despre un mod sănătos de viață în timp ce stăm acasă.

 

 

 

• Realizarea mini-lecțiilor video: 10 minute cum trebuie să vorbim cu copii,  10 minute cum facem față izolării,  10 minute cum ajutăm un om care face atac de panică, etc.

 

• Realizarea întâlnirilor online cu publicul larg, pe diferite subiecte: sănătatea și îngrijirea copiilor în perioada pandemiei, imunizarea, alăptarea și îngrijirea neonatală, riscurile pentru sănătatea adolescenților, utilizarea rațională a medicamentelor, etc.

 

• Realizarea spoturilor/reportajelor video: 1) eroii din prima linie (lucrătorii medicali, polițiștii, soldații) care transmit mesaje de sensibilizare pe populației pentru a sta acasă și a respecta recomandările autorităților. 2) pacienții tratați de COVID-19 spun mulțumesc lucrătorilor medicali. 3) misiunea umanitară a medicilor din România.

 

• Realizarea cartoanelor TV cu mesaje privind necesitatea menţinerii distanței sociale, eticheta tusei, igiena mâinilor, autoizolarea etc.

 

• Realizarea seriei de infografice de informare a populației despre principalele măsuri aprobate de Comisia Națională Extraordinară de Sănătate Publică, după ridicarea situației de urgență la nivel național.

 

• Lansarea e-newsletter-ul MSMPS, cu suportul UE, SDC și OMS, în care sunt prezentate principalele decizii, realizări, evenimente, noutăți ale sistemului medical și social, inclusiv lupta cu COVID-19.

 

• Realizarea unui pachet informațional pentru lucrătorii medicali: 1) îmbrăcarea și dezbrăcarea corectă a echipamentului personal de protecție (postere și materiale video didactice), 2) video – tratamentul COVID-19 la domiciliu, 3) video – prelevarea probelor COVID-19 la pacienții suspecți aflați la domiciliu, 4) o serie de afișe privind pregătirea pentru COVID-19 în instituția medico-sanitară, gestionarea pacienților suspecți sau confirmați cu COVID-19 în instituțiile medicale, cum să vă protejați la locul de muncă de COVID-19 și cum să faceți față stresului, 5) ghid comunicare în situații de criză pentru conducătorii instituțiilor medicale.

 

• Lansarea sub-campaniei de informare a populației în legătură cu relaxarea măsurilor restrictive cu mesajele-cheie:„AI GRIJĂ! OPREȘTE RĂSPÂNDIREA COVID-19. SALVEAZĂ VIEȚI!”.

 

 

 

 

Toate acțiunile întreprinse în primele cinci luni ale anului se regăsesc în Raportul privind măsurile de răspuns la infecția COVID-19, ce poate fi accesat aici: https://bit.ly/3c7WEnO